ورزش راه حل اختلال خواب در شب

تاثیر ورزش در درمان اختلال خواب شبانه چیست؟

ورزش منظم و خواب با کیفیت هر دو برای سلامتی ما در بلند مدت ضروری هستند. اما متاسفانه بیشتر افراد به اندازه ی کافی ورزش نمی کنند یا خوب نمی خوابند. درصد قابل توجهی از جمعیت، دچار مشکلات خواب هستند که باعث می شود به سختی به خواب بروند یا در خواب عمیق بمانند. در هر دوره‌ی 12 ماهه، 20 تا 40 درصد از بزرگسالان، اختلال در خواب را تجربه می کنند و برای بعضی ها، بیخوابی مشکل مزمنی است که آنها را در طول شب های پیاپی، بیدار نگه می دارد. آیا واقعا ورزش منظم به شما کمک می کند بهتر بخوابید و آیا مهم است که چه زمانی از روز ورزش کنید تا روی خواب تان اثر مطلوبی بگذارد؟

 

ورزش از راه حل های اختلاب در خواب

 

مکانیزم تاثیر ورزش بر اختلال خواب

زمانی که شما تمرین نسبتا شدیدی انجام می دهید، دستگاه عصبی سمپاتیک شما، فعالیت زیادی می کند. در واکنش به این اتفاق، قلب تان تندتر   می زند تا اکسیژن اضافی مورد نیاز ناشی از ورزش را تامین کرده و شما بیشتر احساس انرژی و هشیاری کنید. ضمنا، ورزش دمای بدن تان را نیز بالا می برد.
فعال سازی دستگاه عصبی سمپاتیک، برای صبح زودتان مفید است زیرا برای شروع یک روز پر مشغله به انرژی نیاز دارید. اما اگر عصر یا ساعات پایانی روز ورزش کنید چطور؟ در گذشته محققان این سوال را مطرح کردند که آیا ورزش کردن در ساعات پایانی روز، به دلیل فعال سازی اعصاب سمپاتیک، اختلالی در خواب شب ایجاد می کند. جالب است بدانید بیشتر مطالعات نشان داده اند ورزش کردن، نه تنها علائم بیخوابی را تشدید نمی کند، بلکه   می تواند کیفیت خواب را هم بالا ببرد!  
بیشتر مطالعات توصیه کرده اند که ورزش، تاثیرات مفیدی روی کیفیت خواب دارد. در یک تحقیق، افراد شرکت کننده‌ای که ساعت 8 شب، ورزش هوازی با شدت متوسط انجام داده بودند، چند ساعت بعد، بهتر به خواب رفته بودند.
در مطالعه ی دیگری از پلی سومنوگرافی (تست خواب) استفاده شد. نتایج نشان داد ورزش کردن در عصر، هیچ تاثیر منفی روی کیفیت خواب شان نگذاشته بود، هر چند ضربان قلب شان در روزهایی که ورزش کرده بودند، طی سه ساعت اول خواب بالاتر بود اما این موضوع اثر بدی روی کیفیت خواب آنها نگذاشته بود. بنابراین طبق این مطالعه، ورزش کردن با وجود اینکه فعالیت اعصاب سمپاتیک را بیشتر می کند و تاثیرات آن حتی تا ساعت ها بعد در شب نیز ادامه دارد اما خوابیدن را با مشکل روبرو نمی کند.
سایر مطالعات نشان داده اند ورزش سبُک قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بالا ببرد و اصلا هم عجیب نیست، زیرا ورزش سبُک، استرس را کم می کند و دمای بدن را چندان بالا نمی برد یا سیستم عصبی سمپاتیک را خیلی فعال نمی کند. ورزش کردن می تواند احساس خواب آلودگی در طول روز را کاهش دهد. ضمنا داشتن فعالیت بدنی منظم، احتمال گرفتگی عضلات پا را تا 65 درصد کاهش می دهد. اگر تجربه ی گرفتگی عضله ی پا را داشته باشید حتما می دانید چقدر دردناک است.
کلام آخر
ورزش فواید بسیاری دارد که بسیاری از افراد مطلع نیستند. از جمله تاثیرات آن در اختلات خواب که در این مقاله به آن اشاره شد. پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود و همچنین داشتن خوابی راحت و آرام هر روز ساعاتی را برای ورزش کردن اختصاص دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code