چگونه با شام سبک آرامش شبانه را فراهم کنیم؟

شام شبک شبانه

یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فرد در طول روز وعده‌های غذایی هستند. کیفیت و کمیت وعده‌ها و مواد غذایی تعیین کننده‌ی میزان انرژی برای فعالیت‌های روزانه هستند. متخصصان تغذیه معمولا بر این مورد تاکید دارند که سعی شود تعداد وعده‌ها در طول روز  بیشتر  ولی در عوض حجم آنها کاهش یابد تا از این طریق علاوه بر تامین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه مانع از ذخیره‌ی برخی مواد اضافه در بدن شویم.  در این مقاله بررسی می‌کنیم که  شام سبک چه تاثیری در برقراری آرامش شبانه خواهد داشت.

 

شام سبک

شام بخوریم یا نه؟

پاسخ به این سوال قطعا مثبت است. زیرا حذف آن از وعده‌های غذایی به مرور زمان موجب ضعف سیستم ایمنی و دفاعی و عصبی بدن می‌شود و افرادی که شام را حذف می‌کنند معمولا دچار پیری زودرس و مشکلات پوستی می‌شوند. از این رو  شام حتما باید خورده شود حتی اگر به اندازه‌ی یک کف دست نان باشد. ولی مورد مهمی که وجود دارد این است که شام نباید سنگین باشد. یعنی غذاهای پرچرب نباید استفاده شوند. معمولا 3 ساعت پیش از خواب شبانه باید شام سبک مصرف شود.

شام سبک چیست؟

عدسی یک شام سبک

در این وعده‌ی مهم باید تمرکز بیشتر بر فیبر رسانی به بدن باشد. از این رو معمولا مصرف انواع خوراک ها مانند لوبیا سبز ،سبزیجات پخته مانند سیب زمینی، هویج، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و … توصیه می‌شود. علاوه بر این می‌توان از پنیر و خیار و گوجه و گردو و یا ساندویچ‌های سبکی مانند مرغ و یا تخم مرغ به همراه کاهو و یا کلم و یا سوپ‌های سبک و عدسی و …استفاده نمود. علاوه بر این غذاها می‌توان از نوشیدنی ها و میوه‌های مخصوص هر فصل نیز استفاده نمود. در فصل‌های گرم بهتر است از نوشیدنی های خنک و در فصل‌های سرد از نوشیدنی‌های گرم استفاده نمود. ولی در حالت کلی می‌توان گفت نوشیدنی‌هایی چون دوغ، شربت شیره‌ی انگور و شیر مناسب هستند.(بهتر است نوشیدنی‌ متناسب با طبع و مزاج هر فرد باشد زیرا استفاده از لبنیات در شب برای هر فردی مفید نیست.)

نظر طب سنتی درباره زمان شام و خواب شبانه

ساعت شام شبانه

در رابطه با این مورد طب سنتی توصیه‌های بسیار مناسبی دارد که هر فرد با رعایت آنها می‌تواند همواره سلامت باشد. در طب سنتی توصیه می‌شود 3 ساعت قبل از خواب، شام سبک (موارد گفته شده در بالا) مصرف شود و معمولا توصیه بر این است که 2 یا 3 ساعت پس از غروب باید به خواب رفت.(ترجیحا 3 ساعت) یعنی بهترین زمان برای خوردن شام معمولا 7 یا 8 عصر و بهترین زمان برای خواب شبانه ساعت 10 و نهایتا 11 شب است. و اشاره‌ی دوباره به این نکته حائز اهمیت است که نخوردن شام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا مهم‌ترین هضم بدن حین خواب انجام می‌گیرد و خالی بودن معده در طولانی مدت بدن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی :

شگفت انگیز ترین فواید خواب عمیق در شب برای سلامتی

سخن پایانی:

از اهمیت وعده‌ی شام به هیچ وجه غافل نشوید و هیچ گاه آن را حذف نکنید. زیرا با حذف شام فعالیت بدن در جهت ذخیره‌ی کربوهیدرات خواهد بود که در نتیجه‌ فرد حتی افزایش وزن بیشتری را تجربه خواهد نمود. برای اینکه بتوانید بهترین شام را متناسب با طبع و مزاج خود انتخاب کنید حتما با یک متخصص طب سنتی و یا مشاور تغذیه مشورت نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code