5 نکته برای داشتن خواب آرام و لذت بخش در شب

خواب آرام شبانه

چگونه می‌توان خواب آرام و لذت بخش را در شب فراهم نمود؟

خواب یکی از نعمت‌های بزرگی است که به صورت رایگان در اختیار انسان‌ها و سایر موجودات قرار گرفته است. مهم ترین مورد در خواب کیفیت آن است. داشتن خواب آرام مخصوصا در شب یکی از مواردی است که انرژی بدن را برای انجام فعالیت‌های روز بعد فراهم می‌کند. از این رو داشتن آرامش و ساعت خواب منظم حتما باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله با ما همراه باشید.

5 روش برای داشتن خواب آرام شبانه:

1- مشخص کردن ساعت خواب:

بدن هر انسانی یک ساعت طبیعی دارد که معمولا در طول 21 روز و نهایتا 40 روز این ساعت تنظیم می‌شود. بنابراین با وجود چنین امکان شگفت انگیز در بدن می‌توانید خوشحال باشید. زیرا اگر به مدت چند هفته به صورت متوالی در یک ساعت مشخص بخوابید بعد از گذشت مدتی بدن شما به صورت طبیعی در همان ساعت خواب طلب می‌کند. بنابراین سعی کنید یک ساعت مشخصی را برای خواب خود انتخاب کنید و در همان ساعت به رختخواب بروید.

2- خوردن غذای سبک قبل از خواب:

غذای سبک شبانه

متخصصین طب سنتی و همین طور مشاورین تغذیه تاکید زیادی بر این مورد دارند که 3 ساعت بین خوردن شام و خواب شبانه فاصله وجود داشته باشد. زیرا در این صورت حجم زیادی از غذاهای مصرف شده هضم می‌شود و مقداری کمی از آن در معده باقی می‌ماند که برای انجام فعالیت بدن در شب نیاز می‌باشد. ولی نکته‌ی مهم این است که قبل از خواب از شام سبک مانند نان و پنیر و خیار و گوجه و یا انواع سبزیجات پخته شده استفاده شود.

3- عدم مصرف کافئین:

بی خوابی در شب

توصیه‌ی پزشکان در رابطه با نوشیدنی های قبل از خواب بر شربت گلاب و عسل و یا شیر است و  تاکید شده است که قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های کافئین داری همچون چای و قهوه خودداری شود. کافئین خواص بسیار زیادی از جمله افزایش انرژی و تمرکز دارد. ولی بهترین زمان استفاده از آن در طول روز است و بهتر است نهایتا 6 ساعت قبل از خواب شبانه استفاده شود زیرا هر چه مصرف کافئین به ساعت خواب نزدیک تر شود احتمال بی‌خوابی شبانه نیز افزایش خواهد یافت.

4- سعی کنید در طول روز نخوابید:

خواب روزانه بسیار خوب است ولی به شرطی که به کمتر از یک ساعت اکتفا کنید و در حد چرت زدن باشد. این نوع از خواب روزانه به مغز شما کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشد. ولی در صورتی که خوابتان بیشتر از یک ساعت شود در خواب شب به مشکل برمی‌خورید. از این رو تا حد امکان خواب روزانه را بسیار کوتاه نمایید.

5- پیاده روی شبانه:

پیاده روی در شب

یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب شود خواب آرام شب را تجربه کنید انجام فعالیت ورزشی سبک مانند پیاده روی است. پیاده روی علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می‌کند به دلیل اینکه مقداری دمای بدن را بالا می‌برد می‌تواند برای خواب مناسب باشد. زیرا وقتی این دما به آرامی کاهش یابد موجب خستگی و خواب خواهد شد.

سخن پایانی:

در این مقاله تعدادی از روش‌های ایجاد یک خواب آرام در شب بررسی شد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله شگفت انگیزترین فواید خواب عمیق شبانه را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code